Visie
SPD streeft naar een volledige integratie van haar peuterspeelzalen binnen de verschillende basisscholen. Wij realiseren dit door te kiezen voor een aanpak waarbij er een doorgaande ontwikkelingslijn is om de overgang van de kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Alle activiteiten binnen SPD zijn erop gericht dat alle peuters zonder enige inspanning kunnen doorstromen naar het basisonderwijs. Dit betekent dat het eindniveau na de speelperiode naadloos aansluit bij het startniveau op de basisschool. De kwaliteit van de aangeboden leerprogramma’s wordt geborgd door een peuterspeelsysteem te hanteren dat in het verlengde ligt van het leersysteem van de basisschool. Dit doen we om vroegtijdig achterstanden te signaleren en te voorkomen. Daarnaast wordt een peutervolgsysteem gebruikt dat aansluit op het leerlingvolgsysteem van de betreffende basisschool. De overdracht van kinderen vanuit een voorschool naar de basisschool wordt zo goed mogelijk gefaciliteerd. Aan kinderen die zowel gebruik maken van voorschoolwerk als van kinderopvang wordt een arrangement geboden waarin een maximale afstemming ten behoeve van deze kinderen is gegarandeerd.
Kwaliteit
Onze voorschool is een ruimte waar iedereen op een prettige wijze benaderd wordt en die er verzorgd en schoon uitziet. Wij zorgen voor deugdelijk, uitdagend en goedgekeurd spelmateriaal en bieden peuters een veelheid van activiteiten aan. Dit gebeurt onder begeleiding van gekwalificeerde pedagogisch werkers in een gestructureerd dagschema. Wij vinden het van groot belang dat de totale ontwikkeling van peuters gestimuleerd wordt door het aanbieden van een leuke en veilige ruimte waar peuters de mogelijkheid hebben om samen te spelen.
Onze kwaliteit is meetbaar en we zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig aanbod voor onze peuters. Hierbij zullen we er voor zorgen dat er te allen tijde een kritische massa aanwezig is om deze kwaliteit te kunnen blijven leveren.
Onze pedagogisch werkers begeleiden en observeren peuters individueel, groepsgericht en methodisch. Dit gebeurt volgens de observatiemethode, behorend bij het didactische programma van SPD (Piramide of Puk en Ko). Wij zorgen voor een goed en motiverend personeelsbeleid en vinden het belangrijk dat onze leidsters een grote betrokkenheid tonen en hebben bij de basisscholen waarmee we samenwerken.
Wij stimuleren de betrokkenheid van ouders bij het peuterwerk door het aanbieden van activiteiten waarbij ouders zelf actief mee kunnen doen (te denken valt aan de spelinloop waarbij ouders met hun kind kunnen spelen). Daarnaast kunnen ouders bij opvoedingsvraagstukken op weg geholpen worden. Dit betekent niet alleen signaleren maar ook daadwerkelijk inzicht in het probleem verkrijgen waarbij wij het van belang vinden dat de route van advies naar doorverwijzing binnen SPD doorlopen gaat worden. Binnen SPD gaan we eerlijk en professioneel met elkaar om. Wij verwachten dat onze medewerkers affiniteit tonen met hun werk, de doelgroep en de gang van zaken binnen SPD. Daarnaast biedt SPD gerichte leermogelijkheden aan zodat we altijd de beste kennis tot onze beschikking hebben.