Pedagogisch beleidsplan
De Stichting Peuterspeelzalen Dordrecht heeft een visie op haar taak in de ondersteuning van de opvoeding van peuters van 2 tot 4 jaar. Deze visie is een richtlijn voor onze medewerkers en onze klanten. Onze medewerkers hebben deze richtlijn nodig om een eenduidig beleid te voeren en dit beleid op de verschillende locaties uit te dragen. Onze klanten kunnen deze richtlijn gebruiken om een bewuste keuze voor een voorschool te kunnen maken.
Om het pedagogische beleid uit te kunnen dragen heeft de SPD vooral de kennis, de inspiratie en inzet van haar medewerkers nodig. In het beleid wordt gesproken over leidsters. Hier worden echter alle medewerkers bedoeld: coördinatoren, leidsters, invalleidsters, hulpleidsters en vrijwilligers. Zij scheppen het pedagogische klimaat in de voorschool. Zij denken na over de keuze van wat gedronken en gegeten wordt. Zij organiseren activiteiten en geven structuur aan de oudercontacten.
Binnen de SPD wordt gewerkt met het programma Piramide. De Gemeente Dordrecht vindt het nodig om de peuters een extra steuntje in de rug te geven voor een goede start in hun schoolloopbaan. Piramide is een educatieve methode voor kinderen van twee tot en met zes jaar. De methode bevat speciale uitwerkingen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Door een combinatie van spelen, werken en leren in een positief pedagogisch klimaat worden de peuters in hun ontwikkeling gestimuleerd. Als een peuter drie jaar is mag hij/zij vier dagdelen spelend leren, mits er plaats is. Het programma wordt in samenwerking met de basisschool in de wijk uitgevoerd. Daaruit voortvloeiend bestaat er een intensieve samenwerking tussen de voorschool en de basisschool. Het programma Piramide heeft een doorlopende lijn naar groep 1 en 2 van de basisschool. Het dagritme en de onderwerpen zijn bekend bij een peuter, zodat de overstap naar de basisschool soepeler zal verlopen.
Dit pedagogische beleid moet meer zijn dan een theoretisch betoog. Een pedagogische visie kan niet los worden gezien van de houding van de medewerkers. Wat wij willen bereiken, staat niet los van de vraag hoe wij dat wensen te bereiken. Wij zorgen ervoor dat wat op papier staat ook in de praktijk wordt uitgedragen: het beleid wordt besproken, getoetst, vertaald naar de praktijk, geëvalueerd en, indien nodig, aangepast. Naast het pedagogische beleidsplan wordt er per voorschool een pedagogisch werkplan opgesteld waarin de theorie nog meer in de praktijk vertaald wordt. Uiteraard zal ook de mening van de oudercommissie in de evaluatie worden meegenomen.
Visie
De Stichting Peuterspeelzalen wil kinderen van 2 tot 4 jaar een voor hen veilige en vertrouwde omgeving bieden en hen onder deskundige begeleiding opvangen, verzorgen en begeleiden. Wij willen de kinderen een gevoel van warmte, geborgenheid en veiligheid laten ervaren als basis voor hun ontplooiing en ontwikkeling van het zelfvertrouwen. De daarbij gebruikte ruimte en het materiaal moeten kinderen uitdagen, hun belangstelling oproepen en passen bij hun ontwikkelingsniveau. Daarbij moet het materiaal bijdragen aan de stimulering van de ontwikkeling van het kind. Door intensieve observatie zullen de ontwikkelingsproblemen snel herkend worden en aandacht krijgen. Aangevuld met het spelen zonder ouders of verzorgers, het samenzijn in een groep, het wennen aan speeltijdindeling zal de gang naar en het volgen van de basisschool vergemakkelijken. De speelzaal moet tevens een ontmoetingsplaats zijn voor ouders zodat zij kennis kunnen maken met elkaar en elkaars cultuur.
Om ons Pedagogisch Beleidsplan te kunnen lezen, kunt u gebruik maken van deze link.